Mijn mening over de nieuwe hype “Insanity”

Home
Afvallen
Mijn mening over de nieuwe hype "Insanity"

Mijn mening over de nieuwe hype “Insanity”

By There are no tags 0 comments

De nieuwste hype op het gebied van trainen vindt plaats voor de TV. INSANITY! Een total body workout op extreem hoge intensiteit. Na veel positieve reacties wilde ik het zelf ook ondervinden om mijn mening er over te kunnen geven. Die mening is nu gevormd en deze wil ik dan ook graag met jullie delen.

“INSANITY IS EEN AANRADER!!!”

Veel mensen die ik spreek over Insanity hebben geweldige resultaten geboekt. Zowel conditioneel als het resultaat in de spiegel. De intensiteit en het dagelijkse sporten zorgt vaak voor een verandering in zowel het leef- als eetpatroon. Dit is natuurlijk iets wat je als personal trainer alleen maar kunt aanmoedigen. Je krijgt tijdens de workouts het gevoel dat je net zo hard traint als de fanatieke sporters aan de andere kant van de TV. Ook zij kunnen namelijk niet elke oefening volhouden en liggen regelmatig op de grond naar adem te happen. Wat dat betreft sta je er dus niet alleen voor. Dit daagt alleen maar uit om het nog net iets langer vol te houden en nog fanatieker te trainen. Je kunt dan ook met trots zeggen dat je bezig bent met Insanity, want iedereen die het kent of gedaan heeft zal zeggen ‘zwaar he?!!’.  Dit zorgt dan ook voor de grote mond tot mond reclame en de hype rondom Insanity. Dit natuurlijk wel te samen met een redelijk goed opgezet trainingsprogramma dat (eerlijk is eerlijk) zijn vruchten afwerpt. Al met al dus een leuk maar vooral zwaar trainingsprogramma die voor iedereen aan te raden is mits…….

Je sportief bent aangelegd

Insanity kent geen rustige opbouw en is vanaf het begin erg zwaar. De eerste testdag is gelijk een goede kennismaking met wat er komen gaat. Drijfnat schrijf je de resultaten op en je hoopt dat dit niet elke dag zo zal zijn. Dat is het dus wel en ondanks dat je er snel aan went, is het tempo veel te hoog voor mensen die van nature niet sportief zijn aangelegd. Voor deze groep zou ik Insanity dan ook afraden. Daarnaast zijn de oefeningen complex, dus is het wel fijn als je al enige ervaring hebt gehad met een aantal van deze oefeningen (op zijn minst ‘de squat’). Verder is Insanity een aanrader om conditie en kracht op korte termijn te verbeteren. Let alleen er alleen wel op dat…

Je beschikt over de juiste technische houding

Insanity is gigantisch blessuregevoelig. Dit komt doordat (voor veel mensen) complexe oefeningen op een hoog tempo uitgevoerd moeten worden. Dit ook nog eens gedurende een (relatief) lange tijd. Dit gaat in veel gevallen ten koste van de juiste houding. Ook is er niemand in de buurt om jou te corrigeren op het moment dat je iets verkeerd uitvoert. Ik denk persoonlijk dat ongeveer 90% van de mensen die Insanity doet of deed bij meerdere oefeningen een slechte houding laat zien. Dit heb ik zelfs meerdere keren geconstateerd bij de sporters die in de video’s de oefening voordoen. Je zou mogen verwachten dat juist zij deze oefeningen technisch zeer goed beheersen.
Je zult begrijpen dat verlies van houding bij het explosief uitvoeren van veel oefeningen een grote kans op blessures geeft. Wordt dit niet gecorrigeerd, zal deze verkeerde houding een gewoonte gaan worden. Dit is een garantie voor blessures. Daarom is het erg belangrijk eerst een goede technische houding erin te slijten, voordat je start met Insanity.

Ik wil dan ook iedereen aanraden die overweegt ‘Insanity’ te gaan doen eerst de volgende 3 dingen te beheersen:

    1. Rechte rug

Het allerbelangrijkste bij deze workout is om een rechte rug te houden. Hiermee belast je de spieren die je in de oefening wilt trainen op een juiste manier en belast je niet onnodig de wervelkolom. Veel mensen zullen bij verschillende oefeningen uit vermoeidheid de rug gaan bollen. Dit is een teken om te stoppen. Neem gewoon even pauze en ga niet door, want je bent op dat moment alleen maar je lichaam aan het verzwakken in plaats van te versterken. Om rugblessures te voorkomen is het dus erg belangrijk altijd de rug recht te houden.

 

insanity2

    2. Knieën in lijn van de tenen

Binnen Insanity worden squats en sprongen onder vermoeidheid uitgevoerd. Dit kan toch gevolg hebben dat de knieën naar binnen kantelen. Hierdoor is de kans op knieblessures zeer groot. Deze klachten heb ik dan ook al meerdere keren voorbij horen komen. Zorg dat de knieën altijd in lijn zijn met de tenen. De tenen en knieën mogen wel iets naar buiten wijzen, maar merk je  dat de knieën naar binnen kantelen, is dit een teken om niet verder te gaan met de oefening. Tijdens de Insanity workouts wordt wel aandacht besteed aan de technische uitvoering. De kwaliteit ervan is echter zeer matig.  Zo wordt het achterhaalde advies ”knieën niet voorbij de tenen’ wel genoemd, maar worden dit soort punten niet aangekaart. Op de video van een workout zie je zelfs een meisje met naar binnen gekantelde knieën haar oefeningen uitvoeren. Dit is natuurlijk een erg slecht voorbeeld en had meer aandacht moeten krijgen. Let hier zelf dus wel goed op.

insanity3

 

    3. Heup zakken tussen de benen

Veel mensen squaten en springen met de heup naar achter (zie foto 2). Hierdoor moet er veel sprongkracht vanuit de heup komen. Als de zijkanten van de billen dit niet meer aankunnen, zullen de knieën ook naar binnen klappen. Dit uiteraard weer resulterend in knieklachten. Het is dus belangrijk om te leren met de heup tussen de benen de squaten (zie foto 1). Op die manier kun je bij een verticale sprong ook het hele lichaam gebruiken. Daarnaast neemt met deze houding de kans op een bolling van de rug ook af. Dit is niet alleen techniek, maar gedeeltelijk ook flexibiliteit dus vergt wel wat oefening. Kun je dit dus nog niet, zou ik ook nog niet beginnen met Insanity.

insanity4

Dit zijn de meest voorkomende fouten die zullen zorgen voor blessures. Op het moment dat je die beheerst zou je met ‘Insanity’ kunnen starten. Het is hierbij alleen nog wel belangrijk dat…

 

Je luistert naar je lichaam

Insanity is een workout op ‘tijd’. Dit maakt het toegankelijk voor ieder niveau. Als ze namelijk zouden zeggen ‘doe 50 burpees’, dan zou de helft afhaken. De tijd maakt het voor ieder dus toegankelijk, maar zorgt er wel voor dat je telkens erg diep kunt gaan. Het is dus belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Het is goed om eens flink tot het gaatje te gaan. Echter is dit bij Insanity vijf keer in de week, waardoor je wel moet oppassen. Je kunt namelijk aardig vermoeid een nieuw dagprogramma starten, waardoor de kans op blessures groter is. De kans dat het je dan wat extra oplevert om tot het uiterste te gaan is klein (het is dus hooguit erg blessuregevoelig). Spierpijn is niet erg, maar zorg wel dat je niet altijd  je grens opzoekt, hoe moeilijk dat ook is bij Insanity. Dit advies is extra belangrijk voor de niet al te fanatieke sporters of degene die lang niets gedaan hebben.

 

Ben je dus sportief aangelegd, beschik je over de juiste technische houding en luister je (vooral als beginner) goed genoeg naar je lichaam, dan is ‘Insanity’ een manier van trainen die ik zeker kan aanraden.

Reacties

Reacties


Webdesign: SG