Ik eet weinig en toch val ik niet af!

Home
Uncategorized
Ik eet weinig en toch val ik niet af!

Ik eet weinig en toch val ik niet af!

By There are no tags 0 comments

optimus gewoonte

Als Personal Trainer hoor ik het erg vaak. Variërend van “ik sport te weinig” tot “ik eet te weinig”. Waar het op neer komt is dat mensen denken dat ze weinig eten en toch niet afvallen. Ondanks dat ieder lichaam anders werkt en er een hoop factoren een rol spelen bij het afvallen is de vuistregel: Eet minder calorieën dan dat je lichaam verbruikt om af te vallen. Waarom zijn er dan toch veel mensen die denken zeker te weten dat ze niet teveel eten. Dit artikel gaat over de belangrijkste valkuil. De gewoonte!

Als mensen hebben we gewoontes. Het zijn dingen die we doen zonder dat we er erg in hebben. Dit varieert van zitten op dezelfde stoel tot een compleet ochtend ritueel. Ditzelfde geldt voor het vertrek naar een afspraak waardoor sommigen altijd de eerste zijn en anderen altijd de laatste. Het zit geprogrammeerd in ons onderbewustzijn. Dit merken we pas op het moment dat er veranderingen in of voor die gewoontes plaats vinden. Zo merken we pas dat we op een lichtschakelaar drukken op het moment dat de lamp kapot is. Ondanks dat we weten dat de lamp kapot is, blijven we telkens op de lichtschakelaar drukken. Zo werkt het ook met voeding. We kunnen dingen eten en drinken zonder dat we er erg in hebben. We moeten dus zorgen dat die lamp kapot gaat om hierachter te komen. Hoe gaan we dit nu doen?

Om gewoontes te doorbreken moeten we onze gewoontes aanpassen. In eerste instantie is het goed om gewoontes te herkennen. Probeer te herkennen wanneer je een glas wijn drinkt en wanneer je gaat snoepen. Is dit namelijk altijd bij de koffie of altijd als je thuis komt na een zware dag op het werk, dan moeten we daar een nieuwe gewoonte gaan plaatsen. Een voorbeeld is om juist dan eerst iets gezonds te gaan doen. Ga na het werk eerst het eten voor de volgende dag voorbereiden of eerst even een uurtje sporten. Op die manier creëer je een nieuwe gewoonte op de plek van die ongezonde gewoontes.

Nu zijn er natuurlijk ook veel gewoontes waar we niet van op de hoogte zijn. Hier zijn zelfs televisie programma’s van gemaakt, waarin mensen overtuigd zijn van het feit dat ze maar 1500kcal eten, terwijl ze in werkelijkheid (vastgelegd door verborgen camera’s) meer dan het dubbele weg werken. Dit vergt een andere aanpak, die overigens iedereen aan te raden is. Dit doen we door het veranderen van alles wat op dit moment een vaste plek heeft. We delen alle lades en kastjes anders in, we eten op een andere stoel , we gaan slapen aan de andere kant van het bed en zelfs alles wat op het bureau staat verplaatsen we naar de andere kant. We worden hiermee geconfronteerd met alles wat we automatisch doen. Hierdoor wordt je veel bewuster van je gedrag en dus ook van slechte eetgewoontes. Deze bewustwording is een grote stap richting het afslanken (of gezonder/vitaler voeden).

Conclusie

Onze gewoontes zorgen ervoor dat we dingen doen waarvan we geen weet hebben. Dit geldt ook voor slechte eetgewoontes. We denken dat we weinig en gezond eten, maar in werkelijkheid zorgen onze slechte eetgewoontes als nog voor een hoop extra calorieën. Op het moment dat we iets aan deze gewoontes doen, door bijvoorbeeld alles in huis een andere plek te geven, zullen we hier bewust van worden. De bewustwording van slechte eetgewoontes kunnen we uiteindelijk aan gaan pakken. Dit kunnen we bijvoorbeeld doen door een andere (gezondere) gewoonte hiervoor in de plaats te zetten.

Het beinvloeden van gewoontes is onderdeel van Personal Training

Reacties

Reacties


Webdesign: SG